ميراميرحسين ميرمناف زاده

سئو

ديجيتال ماركتينگ

لينک بیلدینگ

نقشه راه سئو

سوشیال سیگنال

ميراميرحسين ميرمناف زاده

سئو

ديجيتال ماركتينگ

لينک بیلدینگ

نقشه راه سئو

سوشیال سیگنال

نوشته های بلاگ

سئو داخلی چیست

اسفند 1, 1403 دسته‌بندی نشده,سئو

در دنیای دیجیتال امروز، داشتن یک وب‌سایت کافی نیست؛ بلکه باید سایت خود را طوری بهینه‌سازی کنید که هم برای کاربران جذاب باشد و هم برای موتورهای جستجو قابل فهم. بسیاری از افراد وقتی صحبت از سئو چیست می‌شود، تنها به رتبه‌بندی در گوگل فکر می‌کنند، اما سئو فراتر از این است.

سئو داخلی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های بهینه‌سازی سایت است که تأثیر مستقیمی بر دیده شدن صفحات شما در موتورهای جستجو دارد. در این مقاله، بررسی می‌کنیم که سئو داخلی چیست و چگونه می‌توانید با رعایت نکات آن، رتبه و ترافیک سایت خود را افزایش دهید. پس اگر به آموزش سئو علاقه دارید و می‌خواهید سایت خود را بهینه کنید، تا پایان همراه ما باشید!


سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی (On-Page SEO) به مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و استراتژی‌هایی گفته می‌شود که برای بهینه‌سازی محتوای سایت، کدهای HTML و ساختار صفحات استفاده می‌شود. این نوع سئو بر روی عواملی تمرکز دارد که مستقیماً در داخل سایت کنترل می‌شوند.

به زبان ساده، اگر بخواهیم سایت خود را برای سئو چیست و سایر جستجوهای کاربران بهینه کنیم، باید اصول سئو داخلی را رعایت کنیم تا هم گوگل و هم بازدیدکنندگان از محتوای ما راضی باشند.

فاکتور های سئو داخلی (on page)

1- محتوای باکیفیت:

گوگل همیشه به دنبال محتوای با کیفیتی است که از نتایج جستجو به دست افراد برسد و این یعنی باید زبان مورد استفاده و کلمات و عباراتی که میخواهیم به نتیاج جستجو اضافه شوند بدرستی انتخاب شوند.

صفحات طولانی تر در این خصوص عملکرد بهتری خواهند داشت و همچنین گنجاندن عکس و ویدئو نیز کاملا به نفعتان است.علاوه بر این ، تصاویر و فیلم ها باعث می شوند بازدید کنندگان بیشتر از مطالب شما خوششان بیایید. گوگل همچنین به نوع طراحی صفحات دقت بسیاری دارد و به این مورد که بازدید کنندگان قبل از پیمایش صفحه و به آن چیزی که دربالا  و صفحه اصلی وب سایت می بینند اهمیت بسیاری دارد

تجربه کاربران از صفحات شما ضروری است و  اگر یک بازدید کننده با دیدن تعداد بسیاری از تبلیغات و آکهی ، کمتر به مطالب وب سایت شما خواهد داشت

2-زمان بارکزاری صفحه:

هیچ کس منظر ماندن برای بارگزاری صفحات اینترنتی را دوست ندارد، اگر صفحه وب‌سایت شما 5یا بیشتر از 5ثانیه ، وقت بازدید کننده را هدر بدهد قطعا برای مطالب شما صبر نخواهد کرد و درکمه برگشت را را فشار خواهد داد. با توجه با تحقیات ، کاربران وب‌سایت ها به طور متوسط تنها چند ثانیه برای بارگزاری صفحات بر خواهند کرد و این یعنی صبری کمتر از ماهی های قرمز؛ بنابراين مهم است كه صفحات شما سريع تر بار كذارى شوند و حتى بعيد به نظر نمى رسد صفحاتى كه از اين نظر بسيار كند باشند توسط گوگل جريمه شوند و اين جريمه زمانى مشخص مى شود كه يک بازديدكننده به صفحه موردنظر واردشده باشد و نتواند در زمان مشخص به مطالبش دسترسى داشته باشد، خيلى سريع دكمه بركشت را خواهد زد و مجدد به صفحه اصلى گوگل بازگشت خواهد خورد و اكر دكمه بازگشت يا خروج توسط هر بازديد كننده به ثبت برسد، اين يعنى كه آنها از صفحه موردنظر و راهنمايى گوگل براى رسيدن به وب سايت مربوطه رضايت نداشته اند و اين اتفاق ميزان بازدهى آن صفحه را كاهش خواهد داد.

3-لينک هاى داخلى:

اكر به وبسايتى مانند ويكى يديا نگاه كنيد، تعداد زيادى لينک داخلى در صفحات آن مشاهده خواهيد كرد. ييوندهاى داخلى در يك صفحه به همان صفحه ديگرى از همان وبسايت برمى كردند و اين لينكها بايد از لينكهاى خارجى كاملاً مجزا باشند، زيرا لينک های خارجى به وبسايت و صفحه اى كاملاً جدا از وب سايت شما اشاره دارند. لينک هاى داخلى به بازديد كنندكان اجازه مى دهند تا در صفحات ومطالب شما به خوبى بكردند و حركت كنند. همان طور كه فردى مشغول خواندن مطالب ويكى يديا است وبا مطلب و عنوان تازهاى روبرو مى شود، بالينک بر روى لينك داخلى تمايل دارد كه مطالب بيشترى در مورد آن موضوع را مطالعه كند. بالينک هاى داخلى كه با كلمات كليدى يا عبارت مشخص قابل رؤيت هستند، بازديد كنندكان به راحتى مى توانند در اطراف سايت حركت كنند و اطلاعاتى كه مى خواهند را سريع تر بدست بياورند. همجنين لينک هاى داخلى به گوگل كمك مى كند تا وب سايت بهترى در رتبه بندى داشته باشید

4- ميزان بازدهى -Bounce Rate:

بيش از اين توضيح داديم كه اكر بازديدكنندهاى از سرعت باركذارى صفحات اينترنتى رضايت نداشته باشد مى تواند از دكمه بازگشت استفاده نمايد و اصولاً به درصدى از كاربرانى اشاره دارد كه به هر دليلى از صفحه موردنظر خارج مى شوند و دكمه بركشت را مى زنند و هرجه اين ميزان بازدهى كمتر باشد داراى رتبه بهترى در كوكل وSERPS خواهند بود؛ اما بياييد در اين مورد صحبت كنيم كه اين موضوع چگونه ممكن است اتفاق بيافتد.
به يك كاربر بگويبد كه در گوگل مطلبى را تحت عنوان “كمبود ويتامين A” را سرج نمايد وبه اولين صفحد اى كه در SERPS معرفى مى شود وارد شود واگر در صفحه موردنظر مطلب مشخصى را پیدا نکرد سيس بر روى دكمه بركشت در مرور كر اينترنت كليك نمايد و به گوگل بازگردد. آن ها ممكن است سيس بر روى يک نتيجه ديگر در بين نتايج SERPS كليک كنند وبه دنبال مطالب موردنظر شان در وب سايت ديگرى بگردند. اين اتفاق جه مطلبى رابه گوگل انتقال خواهد داد؟ اينكه بازديد كننده نتوانسته است در وبسايت اولى كه از آن بازديد كرد مطالب موردنظرش را يافت كند.

گوگل اين موضوع را به خوبى درک مى كند زيرا آنها نتايج جستجو و بازگشت هايى كه از صفحات آنها ايجاد مى شوند رابه خوبى مشاهده مى كنند. اگر تعداد زيادى از مردم در سراسر جهان عبارت خاصى را جستجو كنند و درصد مشخصى از آن هانيز دكمه بازكشت راكليك نمايند واگر صفحه مورد نيز در رتبه 1 نتايج قرار داشته باشد، به نظر شما گوگل براى اين فرايند جه كارى انجام خواهد داد؟ آيا منطقى نيست كه اين وب سايت به رتبه هاى يايين تر در نتايج نزول نمايد، زيرا كه بسيارى از كاربران نتوانستند مطالب موردنظرشان را از طريق آن بيدا كنند!
ميزان بانسريت يا بازدهى به ميزان جستجوهاى كاربران مربوط است و اگر بازديدكنندهاى به صفحه موردنظرى وارد شود ومدت طولانى مشغول خواندن مطالب آن باشد، اين يعنى كه كاربر از نتيجه گوگل رضايت داشته است ودرنتيجه بانسريت آن وب سايت نيز به مراتب بالا خواهد رفت.

٥- ميزان زمان صرف شده:

گوگل با توجه به پلت فرم “Google Analytics” ميزان زمان بازديد كردن صفحات ووب سايت هارا توسط كاربران مشخص مى نمايد واين يعنى براى صاحبان وب‌سايت ها ترافيک مشخصى را به خوبى گزارش مى دهد وكاملاً هم رايگان خواهد بود و به اين دليل بسيارى از وب مسترها آن را در وب سايت خود نصب مى كنند و اين ابزار به گوگل اجازه مى دهد تا دقيقاً بازديد كنندگان وب سايت موردنظر را بيگيرى كنند.

اين آناليز متغير هاى بسيارى همجون ميزان زمان صرف شده در سايت، مسيرى كه بازديدكننده از طريق آن به وب سايت مشخص هدايت شده است و تعداد صفحاتى كه بازديد نموده است و اينكه ازجه سيستم عاملى استفاده كرده است وغيره است حتى اگر ابزار آناليز رابر روى وب سايت خودتان نصب نكرده باشيد، باز هم گوگل مى تواند اين آمار و رفتار بازديد كنند گان را از طريق مرورگر محبوب كروم نظارت كند.

6- اعتماد و اقتدار:

البته اين بخش توسط عوامل برون صفحه اى يا off-page كنترل مى شود اما به اين دليل كه در مورد اعتماد واقتدار داخلى يک وب سايت صحبت مى كنيم، يس ترجيح دادم كه آن رادر اين بخش توضيح دهم
اين موضوع هميشه يكى از مور دهاى براهميت بوده است اما از سال ٢٠١٨ وبا معرفى به روزرسانى يزشكى وسلامت “Medic Update” بيشتر نمايان شد ودر ماه اكوست همان سال نماد سلامت و اعتماد و اقتدار از نظر بهداشت وسلامت ومالى (وديكر نيازمندى ها) يكى از عامل هاى بسيار ضرورى است واين يعنى اكريك وب سايت از نظر سلامت ويا رفاه مالى وبا توجه به محصولاتش به شما آسيب برساند، قبل از آنكه در رتبه بندى كوكل قرار بكيرد مورد بازبينى قرار خواهد كرفت. همان طور كه مشاهده كرديم،

لينكهاى خارجى از سايت هاى ديكر نيز به اين بخش أورده شده اند وهرجه تعداد لينكهاى معتبر بالاتر باشد، اعتماد وبسايت موردنظر نيز بالا خواهد رفت ودر بعضى موارد مى توان كفت كه اين اعتماد و اقتدار توانايى اين را دارد كه توسط سايت شما نيز ايجاد شود اما عمدتاً كنترل آن به برون صفحه هاى مربوط است كه بعداً در اين خصوص صحبت خواهيم نمود.
اينها عوامل اصلى درون صفحه اى هستند كه براى الگوريتم رتبه بندى گوگل اهميت دارند و مورداستفاده قرار مى كيرند. بجز آخرين مورد، تمامى موارد بصورت درون صفحه اى هستند و كاملاً در كنترل وب مسترها قرار دارند و حتى ميزان بازدهى و زمان بازديدكنندكان كاربران نيز تا حدى قابل كنترل مى باشند:
زيرا اكر محتواى باكيفيتى را ارائه كنيد، بازديدكنندگان از آن استقبال خواهند كرد و در اين صورت ميزان بازدهى بالاترى خواهيد داشت و اين عامل كاملاً برعكس نيز مى تواند باشد و اگر محتوا ضعيف باشد، نمى توانيد كاربران را براى مدت طولانى در صفحه موردنظرتان نكَه داريد.

نتیجه‌گیری

در دنیای رقابتی دیجیتال، سئو داخلی یکی از مؤثرترین روش‌ها برای بهبود رتبه سایت و افزایش ترافیک ارگانیک است. رعایت اصولی مانند تولید محتوای باکیفیت، بهینه‌سازی سرعت بارگذاری صفحات، لینک‌سازی داخلی و افزایش اعتماد کاربران، می‌تواند تجربه‌ای بهتر برای بازدیدکنندگان ایجاد کند و در نتیجه، جایگاه سایت شما را در موتورهای جستجو تقویت نماید.

به یاد داشته باشید که سئو یک فرآیند مداوم است و نیاز به تحلیل و بهبود مستمر دارد. اگر بتوانید نیاز کاربران را به‌درستی درک کنید و سایت خود را بر اساس این نیازها بهینه‌سازی کنید، بدون شک در مسیر موفقیت دیجیتال گام برخواهید داشت. حالا زمان آن رسیده که دانش خود را به عمل تبدیل کنید و سایت خود را بهینه‌سازی کنید!

یک دیدگاه بنویسید