سئو چیست به زبان ساده
سئو چیست به زبان ساده ! آیا تا به حال سعی کرده اید چیزی را در گوگل جستجو کنید و فقط به چند نتیجه اول نگاه کنید؟ خوب، سئو دقیقاً همان فرآیندی است که تعیین میکند آیا وبسایتها در آن چند نتیجه اول قرار دارند یا خیر. به عبارت ساده تر، سئو مانند یک «تبلیغ آنلاین» برای سایت شما است.
چرا سئو انقدر مهمه؟
تصور کنید یک مغازه دار با بهترین اجناس هستید، اما در خیابانی خلوت و بدون تابلو قرار گرفته اید. خوب، هیچ کس شما را پیدا نمی کند! سایت بدون سئو دقیقاً اینگونه است. ممکن است در دنیای عظیم اینترنت گم شود و نتوان آن را کشف کرد. سئو عملی است که به وب سایت شما امکان می دهد مانند یک فروشگاه با یک تابلوی بزرگ در یک خیابان شلوغ باشد.
سئو چطوری کار میکنه؟
گوگل مانند یک قاضی در یک رقابت بزرگ است. هنگامی که شخصی چیزی را در نوار جستجو تایپ می کند، گوگل تمام وب سایت ها را بررسی می کند و آنهایی که بیشترین ارتباط را با سؤال کاربر دارند در بالای نتایج ظاهر می شوند. سئو به سایت شما کمک می کند تا در این مسابقه جایگاه خوبی کسب کند.
مهم ترین مواردی که باید بدانید:
کلید (مانند رمز عبور): سایت شما ممکن است به دلیل همان عبارات کلیدی که کاربران برای یافتن سایت شما در گوگل از کلمات عبور استفاده می کنند، در گوگل پیدا شود. به عنوان مثال، با یک سایت در دستورالعمل آشپزی، مجموعه ای از کلمات کلیدی ممکن است “روش درست کردن سوپ سبزیجات علفی”، “آموزش طرز تهیه کیک با اقلام شکلاتی”، “دریافت” کلمات کلیدی باید به صورت استراتژیک انتخاب شوند تا وبسایت به بالای نتایج موتور جستجو میرسد و بازدیدکنندگان بیشتری آشپزی را یاد میگیرند.
سرگرمی برای خوردن (مانند یک غذای خوشمزه خوب): چیزهای خوب و مفید مانند یک غذای خوب برای کاربران این سایت را تشکیل می دهد. گوگل به دنبال وب سایت هایی است که به آنها آموزش می دهد. مطمئن شوید که سایت شما سوالات کاربران را برآورده می کند و برای آنها مفید است. کاربران خود را با ارائه اطلاعات خنده دار و آموزشی درگیر کنید و به این ترتیب در تلاش سئوی خود کمک دریافت خواهید کرد.
لینک سازی (مانند یافتن یک دوست): دریافت لینک به وب سایت های افراد دیگر مانند یافتن دوستان آنلاین در دنیای وب است. هرچه دوستان بیشتری داشته باشید، پیوندهایی به سایت شما وجود دارد. بنابراین، فقط اعتبار را با گوگل افزایش می دهد.
سئوی فنی (مانند نظافت خانه): سئوی فنی درست مانند تمیز کردن خانه شما است. سایت شما باید از نظر فنی نیز کامل باشد تا گوگل بتواند به راحتی آن را بررسی کند. به عنوان مثال سرعت سایت باید خوب باشد، سایت سازگار با موبایل است. و غیره
چرا هر وب سایتی به سئو نیاز دارد!
سئو برای همه کسانی که یک وب سایت دارند ضروری است. سئو به شما کمک می کند بیشتر دیده شوید و به هدف نزدیک شوید، چه یک تجارت کوچک، یک فروشگاه بزرگ، یک وبلاگ شخصی یا شما.
سئو یک ماراتن است، نه یک دوی سرعت:
سئو یک کار ناگهانی نیست. فرد باید به تدریج و به طور منظم روی سایت کار کند تا به نتیجه برسد. مثلا یک ماراتن که باید به آرامی و با حوصله به خط پایان برسید.
سئو چیست ؟
سئو به معنی بهنیه سازی موتور های جستجو مخفف (Search Engine Optimization) است. این عنوان شاید بهترین تعریف برای مراحلی باشد ه یک وب مستر طی میکند تا بتواند صفحه خودش را در نتایج موتور های جستجو به رتبه بهتری برساند .
بگزارید چند اصطلاح را در یک بخش برایتان تعریف کنیم
یک وب مستر” به سادگی به فردی گفته می شود که مسئول سایت است.
نتایج ارگانیک” به رتبه بندی SERPS در صفحات موتورهای – جستجو گفتهپ می شود که به خاطر شایستگی که در عبارت های جسته دارند، با رنکینگ بهتری لیست می شوند و شامل پرداخت هزینه از جانب وب مسترها نمی باشند.
این موضوع مهم است که تفاوت بین نتایج لیست های ارگانیک” و “شامل هزینه را بدانیم. در نتایج شامل هزینه وب مسترها با پرداخت هزینه به موتورهای جستجو که به نوعی تبلیغات به حساب می آیند رتبه خودشان را در SERPS بالا می برند. شما نیز به راحتی میتوانید نتایج لیستهای پرداخت شده را در گوگل شناسایی کنید زیرا یک برچسب “AD” در کنار عنوان آنها نوشته شده است.
در موتور هاي جستجو ممكن است قبل از آنكه نتايج ارگانيک را ببینید، چندین نتیجه از لیست هایی که برای آن هزینه شده است مشاهده کنید.
گوگل بزرگ ترین موتور جستجو در این سیاره به حساب می آید و بیشترین ترافیک جستجو در سراسر جهان در گوگل ایجاد میشود وبه راحتی می توان به تنهایی به گوگل واژه “موتور جسجو “را اختصاص داد حتی این واژه به عنوان یک فعل نیر به لغت انگلیسی وارد شده است و حتما بارها شنیده اید ه فردی به شما میگوید ” این موضوع را گوگل کن!”
گوگل بهترین مکان برای بدست آوردن یک رتبه خوب در بین وب سایت ها است و اگر در گوگل به رتبه خوبی برسید قطعا در در موتور جستجو “یا هو ” و “بینگ” نیز به درجات خیلی مناسبی دست خواهید یافت.
چرا سئو اهمیت دارد؟
جواب سوال شاید بسیار واضح باشد، اما اجازه دهید که توضیح دهیم.
هنگامی که یک وب سایت را ایجاد میکنید مردم چگونه میتوانند آن را پیدا کنند؟
حقیقت غم انگیز این است که حتی اگر بهترین وب سایت این سیاره را داشته باشید ولی اگر مردم نتوانند آن را پیدا کنند باز هم نمیتوانید به موفقیت برسید و یکی از خلوت ترین مکان ها را برای بازدید خواهید داشت و این اصل ما را به موتور های جستجو باز می گرداند
واقعیت: موتور های جستجو نفر اول و راه اول رای پیدا شدن وب سایت ها می باشند.
خبر خوب این است که صفحات شما یع راختی می توانند در داخل موتور های جستجو قرار بگیرند، اما خبر بد نیز این است که بسیار دشوار است بتوانید صفحاتان را در این موتور های جستجو قابل مشاهده نمایید که افراد دیگر به راحتی آن را پیدا کنند. داده هایی که درماه می سال 2018 توسط وب سایت آماری “Smart Insights” منتشر شده است نشان میدهد وب سایت هایی که در صفحات اول رتبه بندی موتور های جستجو قرار میگیرند حدود 30درصد از کل کلیک های اینترنتی را به خودشان اختصاص میدهند. وب سایت های صفحه دوم موتور های جستجو 14% و صفحه سوم 10% از کل فرصت های کلیک را دریافت می کنند.
از این اطلاعات می توانید بفهمید که نتنها در گوگل، بلکه در تمام موتور های جستجو بالا و پایین رفتن چند رتبه تا چه اندازه بر ترافیک های جستجو تاثیر مستقیم دارد، ام اباید اشاره کنم که این ارقام تنها به صورت میانگین می باشند و در ادامه می توانید به خوبی مشاهده کنید کخ “نرخ کلیلک ها” یا “CTR” بر روی ارتباط مستقیم بازدید ها در گوگل چه جذابیت بسیاری دارد و خواهید دید با افزایش CTR رتیه شما نیز به خوبی افزایش خواهید یافت.
چه چیزی باعث می شود که رتبه صفحه بهتری داشته باشیم؟
برای گرفتن رتبه مناسب در نتایج جستجو باید به این صورت نگاه کنید که صفحه شما در بالا ترین قسمت عبارت جستجو در لیست مشخص شده قرار بگیرد و برای سرچ کنند به عنوان هدف درنظر گرفته شده باشید.
همچنین صفحه شما نیاز به سطحی مشخص از اعتماد و اقتدار را دارد که بتوانید در رقابت سالم مخاطب خودش رابه خوبی جذب نماید، البته این معیار بیشتر برای وبسایت های سلامت و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد اما به این صورت هم نیست که دیگر صفحات را شامل نشود.
به عنوان مثال بروزرسانی تحت عنوان “Medic” در سال 2018 به گوگل اضافه شد که صفحات پزشکی را از نظر سلامت و بهداشت و امور مالی آنلالیز می کند و تا زمانی که اعتماد آن ها را کسب نکند اجازه فعالیت به آن ها داده نمی شود.
در ادامه و در این مقاله جزئیات بیشتری در مورد عوال برتر برای صفحات اینترنتی را به عنوان خواهیم کرد، اما برای اینکه درک جامع تری از سئو داشته باشید بهتر است که تا این اندازه مطالبی که به شما داده شده است را بررسی نمایید تا در ادامه مطالب بیشتری بیاموزید.
چگونه باید از Page Rank استفاده کنیم
در روز های خوب قدیم رتبه بندی گوگل نسبتا آسان بود و حدوداً در سال 2010 بروزرسانی جدیدی برای این موتور جستجو وارد شد که این مکان را از بین برد، در آن زمان الگوریتم گوگل کاملا بر اساس دو مورد بنا شده بود، کلمات کلیدی که در مجتوا و صفحه بود و لینک های که به آن اشاره می شد.
این عوامل ار اصلی ترین معیار های رتبه بندی بحساب می آمدند وب مستر ها کاملا با آن آگاه بودند، زیرا هر دوی آن ها توسط صاحبان وب سایت ها به راحتی قابل کنترل و دستکاری بودند. بسیاری از وب مستر ها شروع به سازمان دهی و دستکاری رتبه بندی ها کردند تا بتوانند به رتبه بندی بهتری در SPRPs دست یابند.
روند انجام این کار بدین صورت بود:
1- شناسایی کلمات کلیدی کی میخواهید در رتبه بندی اعمال شوند (کلمات کلیدی که توسط افراد مختلف به تعداد بالا در موتور های جستجو سرچ میشوند.)
2- صفحه ای رات ایجاد کنید که توسط این کلمات و عبارات کلید بهینه شده باشند و در این خصوص کیفیت محتوای آن نیز چندان مهم نبود. شما به سادگی می تتوانستید کلمات کلیدی خود را درون کدهای “HTML” عنوان صفحه، هدر و محتوا قرار دهید (شاید 5بار یا حتی بیشتر از 100 با تکرار) در “تگ های ALT” نیز از آن ها استفاده می شود (متنی که به عنوان یک توضیح کوتاه در مورد تصویر داده می شود)
3- ایجاد لینک به صفحات مختلف. این مورد که اغلب با استفاده از هزاران ابزار صورت میگرفت با توجه به لینک کردن صفخات مختلف وب سایت می تواتنید رتبه بندی خودتان را بالا ببریدزیرا صفحه ای با بک لینک های متعدد رتبه بهتری در موتورهای جستجو کسب می کند.
به طور کی استراتژی کار بدین صورت بود و شما می توانستید به معنای وااقعی با این فرمول هر وبسایتی را به رتبه مناسب و خوبی برسانید. وب مستر ها می توانستند هر رتبه ای را در SERPs با اختیار خودشان بدست بیاورند و در همان روز های اولیه به راحتی می توانستید وب سایتتان را به 10 صفحه اول گوگل اضافه و در عرض کمتر از سه ماه به رتبه بندی های اولبه دست می یافتید، اما این اتفاقات تنها برای زمانی اضافه کنید و در عرض کمتر از سه ماه به رتبه های اولیه دست می یافتید، اما این اتفاقات تنها برای زمانی بود که بروزرسانی گوگل برای حذف این ابزارها و ترفندها اعلام نشده بود.
گوگل کنترل این بخش را به طور کلی از دست داده بود. همان طور ه پیش بینی می کنید نتایج اولیه گوگل از وب سایت های بدردنخور و اسپم پر شده بود و رتبه بندی ها بجای اینکه از روی شایستگی انتخاب شوند بیشتر براساس زرنگی و تلاش بیشتر وب مستر ها انتخاب می شوند و این عامل گوگل را از دید عموم انداخته بود به عنوان یک موتور جستجو، هدف گوگل این بود که نتایج بهتری را از نظر کیفیت در اختیار مردم قرار دهد، اما به این اوصاف واقعیت چیز دیگری بود. در بساری از موارد 10 نتیجه بدست آمده در گوگل محتوای خالی و نامناسبی داشتنتد و بیشتر به وب سایت های فرستاده میشدید که شبیه به هرزنامه بود و اصلا ارزش مناسبی برای کاربر نداشتند. با گذشت زمان ، گوگل الگوریتم خودش را تصحیح کرد و باعث شد که مدیران وب سایت ها دیگر نتوانند با این سیستم بازی کنند و رتبه بدست بیاورند و در اصل فعالیت هایشان شخت تر شده بود و درجهان جدید و آیده عال گوگل، الگوریتم آن ها به گونه ای تنظیمک شد که مدیران وب سایت ها دیگر نتوانند کنترلی بر روی رتبه بندی وب سایت های خودشانت داشته باشند یا به صورت دستکاری کردن کد ها آن را به هم بریزند.
همان طور کهخ بعدا در مقاله خواهید خواند ، بروزرسانی های “پاندا” و “پنگوئن” و همچنین چندین بروزرسانی دیگر، برای کنترل فعالیت های وب مسترها طراحی شدند> با حذف این عوامل و ایجاد بروزرسانی های جدید گوگل توانست فرایندی ایجاد کند که میدران وب سایت ها کمتر با کد های این بخش بازی کنند و برای سیستم رتبه بندی مشکل ساز شود.